Skip to content
Østafor byen og vestafor Øyeren
Menu
  • Hjem
  • Om bloggen
  • Kontakt
  • Om Even Saugstad
  • Mer om Østmarka
Menu

Rundt og rundt for Heftye

Posted on 17. desember 202022. mars 2024 by ES

Vi liker å tro at den eneste håndsveivede hjulbåten i verden fantes på Nøklevann. Og at Heftye var den eneste med en såpass sprø oppfinnelse. Men det var flere…

Heftye på kommandobrua på Sara i 1870. Foto: Heftyefamiliens album, Sarabråtens venner

Den staslige hjulbåten Sara kom til Nøklevann på slutten av 1860-tallet, drøyt ti år etter at Thomas Heftye hadde etablert seg på Sarabråten. Båten var utstyrt med pipe, som skulle gi inntrykk av at den hadde en dampmaskin under dekk, men båten ble drevet fram med håndkraft. To tjenestekarer hadde jobben med å sveive de store skovlhjulene rundt, og det blir sagt at det ikke var med særlig vellyst karene gikk til denne jobben. «Sara var en treg dame som for å få farten opp satte store fordringer til den manuelle arbeidsytelse», skrev skogforvalter Ole T. Messelt (1897 – 1960) som selv hadde snakket med flere som hadde sveivejobben. Båten var ca. 26 fot lang og kunne ta opp mot 25 passasjerer. Den ble brukt som et lystfartøy og var en av flere attraksjoner som gjorde at Heftyes gjester satte så stor pris på å besøke Sarabråten.

(Artikkelen fortsetter under annonsen)

Båten skovlet seg rundt på Nøklevann i omtrent 50 år. Etter at Nøklevann ble drikkevannskilde for Aker kommune i 1900, mente kommunens folk at båten måtte bort og de tilbød eieren 50 kroner for båten. Heftye junior, som da hadde tatt over plassen og båten, mente tilbudet fra kommunen var alt for dårlig, og beordret noen av sine arbeidsfolk å hugge hull i båten og la den gå til bunns. Der har den ligget siden – hvis dette da ikke bare er en vandrehistorie og båten ble sagd opp til ved eller flyttet til et annet vann.

Hjulbåten Corneville var mye enklere enn Nøklevanns Sara. Corneville gikk på Julsø sentralt på Jylland. Foto utlånt av Roger Phil

Også i Danmark
Hvor fikk den rike bankmannen Heftye idéen til å ta i bruk en hjulbåt ved sitt feriested i Østmarka? Nærliggende er det å tenke på Skibladner. Den store hjulbåten ble sjøsatt på Mjøsa i 1856 og Heftye syntes kanskje det var passelig med en kopi av Mjøsas hvite svane på sitt vann? En annen teori er at Sarabråtenmannen ble inspirert av den danske Orla Lehmann som var innenriksminister og trafikkminister i Danmark og besøkte Sarabråten i 1865. Den danske politikeren hadde et nært forhold til Silkeborg og Julsø, og her var det flere enkle, hånddrevne hjulbåter i drift på 1800-tallet.

Båtene på Julsø var livbåter som var bygd om og det var den iherdige frisøren og møllebyggeren Peder Petsersen som sjøsatte den første manuelt drevne hjulbåten her i 1958. Den hadde navnet Otto. Hjulbåter både med og uten motor ble det flere av på den danske sjøen Julsø. Den populære turistattraksjonen Himmelbjerget lå ved vannet, og mange av datidens turister lot seg transportere over mot turmålet i en slik farkost sveivet framover av to mann.

Forfatter og skribent Roger Phil lufter denne idéen i Østensjø Historielags årbok for 2019. Roger ser for seg den danske politikeren og den norske rikmannen på verandaen utenfor Sarabråtenhuset med hver sin sigar og konjakk. Samtalen kunne for eksempel gå slik:
«Vet du hva?» kunne Orla ha sagt til Thomas.
«Nei,» kunne Thomas ha svart. «Jeg vet ikke hva.»
«Du bør ha en båt,» og så pekte han utover vannet som strakte seg sørover og nede ved horisonten dreide vestover mot solnedgangen.
«Jeg har allerede en båt,» svarte Thomas og pekte på den hvitmalte robåten som lå fortøyd nede ved brygga.
«Jeg mener ikke en robåt, jeg mener en hjulbåt.»
«Hjulbåt?»
«Ja, skaff deg en hjulbåt, Heftye»
Slik kunne samtalen ha gått på verandaen på Sarabråten for 155 år siden. Og Orla kunne ha funnet fram et papir og laget en tegning av hvordan de håndsveivede hjulbåtene så ut i sitt hjemland.

Roger Phil avslutter sin fabulering:
Vi vet ikke om det skjedde sånn, men det kunne jo godt ha skjedd sånn for alt hva vi vet.

Den såkalte trædehjulbåten som gikk under navnet Spinnrokken utenfor Ålesund. Bildet er fra 1855 og skal være Ålesunds eldste fotografi. Foto fra boka Kamp og strid.

Spinnrokk i Molde
Også på Nordvestlandet skal det ha gått en hjulbåt uten motor på 1800-tallet. Bildet av denne farkosten er vist på Ålesund museum. Båtbyggeren skal ha vært smeden Lars Christensen fra Molde som blir omtalt som et av Romsdals mekaniske genier. Båten blir beskrevet som en hjulbåt med tredemekanisme noe som kan tyde på at det var pedaler, fotkraft, som drev den framover. Båten skal ha blitt bygget i 1855 (andre kilder sier 1863) altså noen år før Sara kom på vannet i Østmarka. Hjulbåten skal ha vært på besøk i Ålesund i 1855, et besøk som ble omtalt i lokalbladet «Postbudet». Her het det blant annet at flere av byens borgere hadde fått tatt små prøveturer med den originale farkosten.

Så, Thomas Heftye, beklager – du var ikke verken den eneste eller den første som hadde en manuelt drevet hjulbåt i din flåte.

Foto: Espen Bratlie

Modellen av Sara
I 2019 ble det laget en modell av Sara i størrelsen 1:10. Båten har vært på «turné» i området og har blant annet stått på Oppsal bibliotek, Skullerudstua, Rustadsaga, Oppsal samfunnshus, Bøler kirke og Mortensrud kirke. Modellen er laget av Knut Gransæther på oppdrag fra Sarabråtens venner/Østmarkas Venner.

Tidligere blogginnlegg om Sarabråten:
Påske på Sarabråten 1937
«Se og hør» på Sarabråten (om kjendiser i Østmarka for 150 år siden)
Stabbur fra Sarabråten gjenfunnet på Kongsberg
Heftyefamiliens svarte får (om sønnen på Sarabråten som var mer opptatt av klatring enn familiens bedrifter)
Herr og fru Sarabråtspillet (Sigurd og Cathrine Senje)

NESTE UKES BLOGG blir også om Thomas Heftyes innfall og idéer som gikk rundt og rundt. Velkommen til nye lesestund ca neste torsdag. HER!

© Even Saugstad/Østafor byen og vestafor Øyeren

KILDER:
Romsdalsmuseet
Oddmunn Bruvoll: «Kamp og strid» (1999)
Kjell Skorgevik: «Fotografer i Ålesund i glassplatenes tid», Aalesunds Museum 1985
Romsdals Sogelag Årsskrift 1992
Roger Pihl: «Rundt vannet» 2019, Østensjø historielag
Bildet øverst i bloggen er tatt 1903 og i bakgrunnen ser vi Heftye juniors store dragestilvilla som ble oppført i 1897. Ombord i båten er Heftyes kone Marie sammen med sønnen Hanrik og sannsynligvis Heftyes svigermor Minna Sten Berghus. Foto: Heftyefamiliens album, Sarabråtens venner

Del dette:

  • Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Facebook
  • Klikk for å dele på X(åpnes i en ny fane) X
  • Klikk for å dele på LinkedIn(åpnes i en ny fane) LinkedIn

4 thoughts on “Rundt og rundt for Heftye”

  1. Pål V Schage sier:
    17. desember 2020, kl. 18:41

    Det var nye, morsomme detaljer om Heftye!

    Svar
    1. ES sier:
      5. januar 2021, kl. 10:28

      Takk! Fint 🙂 Mer kommer…..

      Svar
  2. Solveig Kvarsnes sier:
    22. desember 2020, kl. 11:40

    Spennende historie å lese om Sara. Synd hun ikke ble funnet når Nøklevann var nedtappet. Ja, ja, hun tok vel med seg hemmeligheten et sted.

    Svar
    1. ES sier:
      5. januar 2021, kl. 10:31

      Kanskje båten ligger på bund av Nøklevann, kanskje den har råtnet opp, kanskje den havnet på et st.-hansbål…. Ingen vet.

      Svar

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Søk i Østafor-bloggen

ØSTMARKA-BLOGG: Annenhver torsdag legger jeg ut nye innlegg om Østmarka. Her presenteres små kuriøse glimt inn i marka som strekker seg fra Ellingsrud til Enebakk, fra Øyeren til Østensjø. Målet er å la deg med interesse for Østmarka få litt ny viten og gjerne også en munter leseopplevelse! Følg med!

Siste innlegg

Nr. 152: Ragnhild Jølsen 150 år

Nr. 151: Det ødeste av det øde

Nr. 150: Til fots i vinter-østmarka (reprise)

Nr. 149: Julekalender 2024

Nr. 148: Sissel & co takker for seg på Rustadsaga

Nr. 147: Saboterer turgleden

Nr. 146: På jakt med Ole Messelt

Nr. 145: To driftige kafévertinner

Nr. 144: Gapahuker i Østmarka

Nr. 143: Østmarkskapellet 70 år

Nr. 142: På bærtur – før og nå

Nr. 141: Neimen, det er jo… (om slektninger som dukker opp på historiske bilder)

Nr. 140: REFLEKSJON: Verken fugl eller fisk

Nr. 139: Ni skjebner (om milorgkarene som er hedret på minnesteinen på Sarabråten)

Nr. 138: Sverre M. Fjelstad, 1930 – 2024

Nr. 137: Drikkevann til Trosterudasylet

Nr. 136: Skogens konge – kongebesøk i Østmarka (reprise)

Nr. 135: Siste beboer i brakka på Sarabråten

Nr. 134: På post-jakt i Østmarka. Ikke bare turorientering…

Nr. 133: – Jeg var Messelts husholderske på Bråten. 

Nr. 132: Påskekrim fra virkeligheten. Forbrytere på rømmen i Østmarka.

Nr. 131: Kremmere og vandrende handelsmenn i Østmarka

Nr. 130: Til fots i vinter-Østmarka

Nr. 129: Dynamitt-enkas hytte

Nr. 128: Fjelstadstua åpnet for 50 år siden… Og Fjelstadbakken åpnet i 1972.

Nr. 127: Østmarkafolk gir navn til gater

Nr. 126: Folk og røvere i Østmarka – mest folk

Nr. 125: Resteparty og oversuddsmateriell. Stoff fra den nye «Østmarka fra A til Å»-boka.

Nr. 124: Badenymfen fra Rundtjern ble alles flatbrød-bestemor

Nr.123: Gratulerer med dagen, Mor Katisa!

Nr. 122: Kamp om de skadde

Nr. 121: Heder til Heftye

Nr. 120: Sarabråten på malerier

Nr. 119: Redningsdåd på svak is

Nr. 118: Illegale skirenn

Nr. 117: Høye trær, tykke trær, gamle trær…

Nr. 116: Kanalplaner gjennom Østmarka

Nr. 115: VIF-tomta ved Tonevann

Nr. 114: FILM FRA ØST. Østafors julekalender.

Nr. 113: Ødegården, ungdomsklubb på 70-tallet

Nr 112: Ikke gjør som mora di sier!

Nr. 111: Pandemi i nord og vest

Nr. 110: Sarabråten-eieren døde for 100 år siden

Nr. 109: Parti-tur. Om politikere på tur i Østmarka

Nr.108: REFLEKSJON: Topptur ble topp tur ikke utur

Nr. 107: Et rød-blått alternativ

Nr. 106: Blant tusser og troll i Østmarka

Nr. 105: St. Hans på Tonekollen for 150 år siden

Nr. 104: Ødegårdsmåsan åpnet og lukket

Nr. 103: Det norske flagg over Østmarka

Nr. 102: Østmarksetra 95 år

Nr. 101: REFLEKSJON: Tenk å LEVE av Østmarka!

Nr. 100: Lyden av Østmarka

Nr. 99: Blogg om å lage blogg

Nr. 98: Fiskelausen og Makrellknatten

Nr. 97: Påske-quiz 

Nr. 96: REFLEKSJON: Hele pakka!

Nr. 95: Kryptiske skilt i Østmarka

Nr. 94: Det gamle friluftslivet. Om skihopp, bærplukking, skytebaner (!) og puttiser.

Nr. 93: Det nye friluftslivet. Om fatbik, buldring, disk-golf, dekk-trekking og pack-rafting.

Nr. 92: Johan Skau, Østmarkas oppdager!

Nr. 91: Vangen 60 år – åpnet i regnvær i februar 1961

Nr. 90: Is-vett – viktig også i dag!

Nr. 89: Sarabråtrennet – Østkantens Holmenkollrenn

Nr. 88: Store steiner

Nr. 87: Rundt og rundt for Heftye II. Om veier som gjør krøll på seg, både på vei til Sarabråten og andre steder i landet.

Nr. 86: Rundt og rundt for Heftye. Om hjulbåten Sara og andre hjulbåter.

Nr. 85: Gutte- og jentenavn, på kartet og i terrenget. 

Nr. 84: Skogens konge (om kongelige besøk i Østmarka)

Nr. 83: Kjendiskatten «Kjekken» på Vangen.

Nr. 82: Østmarka personlig: Sverre M. Fjelstad. Han fylte 90 år oktober 2020.

Nr. 81: Brukerkonflikt i friluftslivet opp gjennom tidene

Nr. 80: Syverudkollen: Glede – sorg – glede

Nr. 79: Skogsmatros i Østmarka (om Jon Michelets bøker hvor marka/Østmarka er med)

Nr. 78: Kjendiser foretrekker Østmarka

Nr. 77: Flyktningeruta – veien til sikker het (og litt om kronprinsen som gikk ruta i høst)

Nr. 76: Verden rundt – i Østmarka

Nr. 75: Turtips for sommeren

Nr. 74: De første åretakene ble tatt på Børtervann (Om roeren Frank Hansen som fyller 75 år i august 2020)

Nr. 73: Vi som samler på Østmarka

Nr. 72: Grønmo i sju kapitler

Nr. 71: Dristige menn og kvinner (fra Milorgs aktivitet under krigen)

Nr. 70: Drap ved Børtervann (men bare i roman…)

Nr. 69: Langs Oslos grenser med bonusartikkelen En nær Knuppers-opplevelse

Nr. 68: Gå seg vill i Østmarka II

Nr. 67: Påske på Sarabråten 1937

Nr. 66: Påske-quiz (20 spørsmål fra Østmarka)

Nr. 65: Skattejakt i Østmarka før og nå

Nr. 64: To dager på villstrå (om Lambertseterspeiderne som gikk seg vill i Østmarka i november 1986)

Nr. 63: Ta Sarabråtveien til skogs

Nr. 62: Østmarkveien – veien til herlighetene

Nr. 61: Bruer i Østmarka – viktige og vakre

Nr. 60: En severdighet, og en ikke-severdighet

Nr. 59: Karttegn til besvær (om Deliseterbrakka og Bøvelstad)

Nr. 58: Luftslott i Østmarka (om byggeplaner som aldri ble fullført)

Nr. 57: Feil tekst! Feil sted! Speilvendt!

Nr. 56: Elgbo ved Lauvtjern (om en liten hytte, og en gang en stor hemmelighet)

Nr. 55: Små hytter, store hemmeligheter

Nr. 54: Ulv og bjørn i Østmarka. Og reinsdyr, pingvin og sel? (om dyreparkplaner i Østmarka)

Nr. 53: Tre veier i Østmarka (om Antons vei, Dollarveien og Oskarsgate)

Nr. 52: Grevinne uten hovmester

Nr. 51: Nytt år, nye muligheter, nye kalendere!

Nr. 50: Julekvelden (en bergnabb ved Gjersjøen i Sørmarka!)

Nr. 49: Torsdag er skumlere enn fredag den 13!

Nr. 48: Byoriginaler i Marka

Nr. 47: «En skål for Akers Nøklevand». (Herredsstyret i Aker var på befaring i Østmarka i 1906).

Nr. 46: Med sykkel og gummibåt nord i Østmarka (en uslåelig kombinasjon!)

Nr. 45: Den aller verste turen. (Om «Gutta på skauens» strabaser i Østmarka under krigen.)

Nr. 44: «Se og hør» på Sarabråten (om kjendiser i Østmarka for 150 år siden)

Nr. 43: Ta turen til 17. mai-plassen (og om 17. mai-åpne hytter i Oslomarka)

Nr. 42: «Nærmere deg. min Gud» (om Gudstjenester holdt på topper i Østmarka, og om Østmarkskapellet)

Nr. 41: Hytte-til-hytte i Østmarka (om DNTs hyttenett i Oslomarka og den nyåpnede hytta Huldreheim ved Ramstadsjøen)

Nr. 40: To tragedier på islagte vann

Nr. 39: Påskeløypa (om skiløypa som nå heter Valstad-løypa)

Nr. 38: Påske(marsipan)hilsen fra Østmarka

Nr. 37: Skumring på Huldreheim

Nr. 36: Tro ikke på alt du leser (om aprilsnarr)

Nr. 35: På oppdagelsesferd på 1881.no (om flyfoto og kart før og nå)

Nr. 34: Stabbur fra Sarabråten gjenfunnet på Kongsberg

Nr. 33: Dameskirenn på 30-tallet

Nr. 32: Milslukere og distansemerkehelter

Nr. 31: 60 år: Sandbakken markastue

Nr. 30: 60 år: Østmarkas første lysløype

Nr. 29:  Hvis Østmarka hadde vært et Monopol-spill…

Nr. 28:  Lik forsøkt senket i Ulsrudvann
(om filmer og TV-serier tatt opp i Østmarka)

Nr. 27:  Trolltunbeboere priser Østmarka

Nr. 26:  Hvor ble det av Gullsmeden?

Nr. 25:  Ski for bil

Nr. 24:  På juletrefest på Frognerseteren
(… og på Rausjø skole)

Nr. 23:  Lys til jul i Rausjøgrenda

Nr. 22:  God jul
(julekort med motiv fra Østmarka)

Nr. 21:  Juleotte i skogen
(om Oppsal-speidernes tradisjon 1. juledag)

Nr. 20:  Hei og morn og god dag i skogen
(om hilse-kulturen i marka)

Nr. 19:  Julegran fra Østmarka til London

Nr. 18:  Familien Bongard på Sandbakken

Nr. 17:  Do-kø i Østmarka!
(og det er da ikke snakk om folk i kø for å komme på do, men doer i kø for å komme ut til folket!)

Nr. 16:  Vitenskap møter overtro

Nr. 15:  Heftyefamiliens svarte får
(om sønnen på Sarabråten som var mer opptatt av klatring enn familiens bedrifter)

Nr. 14:  Farvel til Nøklevanns nøkkeroser
(om motivet på de gamle 50-lappene)

Nr. 13:  De små Østmarkabøkene (II)

Nr. 12:  De små Østmarkabøkene (I)

Nr. 11:  Bjørnar på Nersaga (1927 – 2018)

Nr. 10:  Kart er best på papir

Nr. 9:  Kammerherre og linselus Jens Gran

Nr. 8:  Eneboer Korpås-Olsen

Nr. 7:  Herr og fru Sarabråtspillet
(Sigurd og Cathrine Senje)

Nr. 6:  Skolegang for marka-barna (del 2)
(Om Rausjø skole, Sagstua og Sandbakken)

Nr. 5:  Skolegang for marka-barna (del 1)
(Om skolen ved Losby og barna som gikk på Østensjø og Abildsø skole)

Nr. 4:   Livet i et branntårn

Nr. 3:  Sagbruksarbeider Solan Gundersen på Rustadsaga

Nr.2:  Skriften på veggen
(om teksten «Til Speedhytta» som er malt på fjellveggen like ved Sarabråten)

Nr.1:   Dra meg baklengs inn i Østmarka
(om navnet Østmarka og de andre navnene på delene av Oslomarka)

5 på topp (mest lest)

1. Små hytter, store hemmeligheter (4072) Les mer!

2. Eneboeren Korpås-Olsen. (2925)  Les mer!

3. Livet i et branntårn (2379). Les mer!

4. Hytte til hytte i Østmarka (2351).
LES MER!

5. Solan Gundersen på Rustadsaga (2063).  LES MER 

(Tallene i parantes viser hvor mange ganger artikkelen har blitt lest pr. 19.01.21)

Hovedsponsor

Verdt å kjøpe…

Verdt å se…

Verdt å lese…

© 2025 Østafor byen og vestafor Øyeren | Powered by Superbs Personal Blog theme