Begrepet «Buss for tog» eller «Buss for bane» er ganske kjent. Men hva med «Ski for bil»? Eller «Fot for buss»? (Foto: Ivar Aaserud/Aktuell/NTB)
Bildet som vises på toppen av dagens blogg er fra 9. desember 1973. Det var oljekrise og rasjonering på bensin noe som blant annet førte til kjøreforbud i helgene. Og da var det fram med skiene som godt alternativt transportmiddel!
Gater og veier var forbeholdt de myke trafikantene, pr fot, ski eller sykkel, til glede for mange, og til ergrelse for noen. Kreativiteten var stor, og filmkutt fra NRKs arkiv viser både hestetransport og barnelek der det vanligvis var tett mellom bilene. Herværende bilde er i ulike media merket med «foto fra et sted i Bærum», men vi som er kjente på Trasop ser at dette er Hellerudveien like ved Trasop skole (se også bildet fra nåtid!). Bare et par stavtak til venstre for veien ligger Østmarka.
Fra jobb via Sandbakken
Vi hadde en stamgjest på Sandbakken som i skisesongen ofte kom innom like før stengetid kl. 16.00 på fredagene. Han fortalte at han jobbet i sentrum og gjerne tok med seg skiene på jobb på fredag, og i stede for å ta T-banen til Oppsal hvor han bodde, tok han banen til Ellingsrud og startet skituren der. Derfra bar det i gode løyper inn til Mariholtet, videre over Nord- og Sør-Elvåga og så ned til oss på Sandbakken for en matbit før han satte kursen hjemover til Oppsal.
Ikke den korteste og raskeste veien hjem fra jobben, men utvilsomt den morsomste, kunne han fortelle.
De tok den lange veien hjem
«Ta den lange veien hjem» var Dagbladet og Skiforeningens oppfordring 23. januar 1959. Det var den gangen det var snø, skiføre og lørdagsjobbing for folk flest. Avisreportasjen følger fire karer fra Kolbotn som hver lørdag tar med seg ski, staver og ryggsekk på kontoret og legger inn en skitur som en del av returen «hjem til kone, barn og middag», som det heter i reportasjen.
De tok trikken til Bøler (den gang endeholdeplass) og gikk gjennom Østmarka via Østmarkskapellet, krysset over til Sørmarka ved Sværsvann like nedenfor Sandbakken og endte hjemme på Kolbotn. Turen var på 16 – 17 kilometer.
Artikkelen er signert «KEI» som er pseudonym for Dagblad-journalisten Knut Eidem (1918 – 2009). Han var en av de fire karene som var med på de ukentlige turene.
NESTE BLOGG
forteller om en mislykket tur inn til Gullsmeden for 62 år siden. Stedet var nemlig nettopp revet, noe skiløperne med ønske om nybakte herligheter ikke visst om. Neste torsdag, som vanlig! Les HER
(© Even Saugstad/www.østafor.no)
Morsomt, tror jeg skal prøve en slik retur fra jobben selv en gang nå i vinter:-)
Jeg jobba i Parkvesenet vinteren 81/82 og vi delte spisebrakke med Oslo Veivesen, som hadde ansvaret for snøbrøyting i området. En kveld/natt ble de kalt ut og en av fotfolket, som rydda en del steder manuelt, gikk på ski fra Oppsal til Økern, da han ikke kom seg fram på andre måter. Det var dårlig måkt.
Oppsal – Økern pr ski midt på natta, sikkert en både tøff og original tur!
Da ble det skitur hjem fra jobben i dag ! en flott tur fra Ellingsrud via Mariholtet (som dessverre var stengt i kveld:-( og videre ned på Nøklevann til Haraløkka og hjem:-) Herlig kveldstur i fantastiske løyper. Jeg husker også godt at flere av våre kunder på Sandbakken kom innom oss på vei hjem fra jobb på fredager i vinterhalvåret.
Smart å benytte sjansen, du sportye kvinne! 🙂
Nå det ikke så gode muligheter for ski her jeg bor, men «fot for buss» er jeg med på! Kollegaene mine ser litt rart på meg når jeg sier jeg heller vil gå 30-40 minutter istede for å ta bussen.
God tur Eva!